Pidetään yhdessä huolta Attendo-kodeissa asuvien turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Ethän tule vierailulle, mikäli sinulla tai perheenjäsenelläsi on todettu altistuminen tai koronavirustartunta, tai vähäisiäkään flunssan oireita. Sovi vierailusta aina etukäteen Attendon-kodin henkilöstön kanssa.

Keskustelu sitouttaa ihmiset uuteen kulttuuriin 16.9.2021

Attendon oli välttämätöntä aloittaa kulttuurinmuutos. Hyvinvointialueiden syntymisen myötä kulttuurien yhdistäminen ja uusien, yhteisten rakentaminen koskettaa kymmeniä tuhansia sote-alan ammattilaisia. Esityksessäni Kuntamarkkinoilla ja tässä tiivistelmässä jaan Attendon opit kulttuurinmuutoksen ensimmäisestä vuodesta, ole hyvä.

Suomi on edelleen kovin tuotantolähtöinen yhteiskunta: myös ihmisten hoivaamisesta puhutaan hoivan tuottamisena ja terveydenhuoltona. Sosiaali- ja terveyspalveluissa vallitseekin edelleen hyvin tuotantolähtöinen ja hierarkinen toimintakulttuuri. Ihmiset, joille palvelut on tarkoitettu sen sijaan odottavat tulevansa kohdelluksi ja palvelluksi asiakkaina. Ei ihme, että alan ammattilaiset ja kansalaiset kokevat turhautumista ja epäonnistumisia vuorovaikutuksessa.

Attendon muutosmatka kääntää attendolaisten katseen asiakkaan näkökulmalle. Jokainen kohtaaminen asukkaan tai läheisen kanssa on ainutlaatuinen. Hetkeä ei enää ikinä saa takaisin. Vastassa on toinen ihminen. Ihminen, ei robotti. Ainutlaatuinen, ihmeellinen olento, joka tarvitsee apua, tukea tai hoivaa.

Siinä ei ole mitään yhdentekevää tai rutiininomaista, sillä nuo kohtaamiset ovat ainutkertaisia. Jokainen niistä.

Muutosmatka etenee kohtaaminen ja teko kerrallaan

Aloimme viestiä muutosmatkastamme sisäisesti reilu vuosi sitten. Vierailin kaikissa, yli 20 aluekokouksessamme puhumassa jokaiselle Attendo-kodin johtajalle kahden tunnin ajan. Kuukausittain puhuin Teamsilla kaikille, yli neljällesadalle johtajallemme ja viestimme muutenkin hyvin aktiivisesti eri kanavissa. Esihenkilöille tehtiin monipuolinen muutosjohtamisen materiaali ja mm. aluepäällikkömme tukivat heitä muutosmatkasta viestimisessä. Lisäksi aloitimme räätälöidyn, kattavan johtamisvalmennuksen, jossa teemoja ovat mm. itsensä johtaminen ja paremmat palaute- ja viestintätaidot.

Muutos ei kuitenkaan onnistu ilman, että jokainen ymmärtää miksi muutos on välttämätön, mitä tapahtuu, jos emme muutu ja mitä muutos tarkoittaa itse kunkin omassa ajattelussa ja käyttäytymisessä. Oivalluttamisen menetelmäksi valitsimme muutosmatkamme teemoja käsitteleviin keskustelukartan äärellä käytäviin, oivalluttaviin keskusteluihin. Jokainen 14 500 attendolainen osallistuu ASKO- eli asiakaskokemus- ja 100% vastuu -keskusteluihin, joiden vetäjäksi on valmennettu satoja attendolaisia. Tämä on meille valtavan suuri ajallinen investointi, jolla uskomme olevan tulevaisuudessa vaikutusta koko suomalaiseen hoiva-alan työkulttuuriin.

Kyseessä on toimintamalli, jossa jokainen attendolainen osallistuu oivalluttaviin keskusteluihin tasavertaisina kollegojen kanssa. Ihmiset huomaavat tarpeen muuttaa omaa ajatteluaan ja sen myötä käyttäytymistään, ja mikä tärkeintä, ihmiset keskustelevat tiiminä vahvuuksistaan ja kehityskohteistaan.

Kahvikuppi kerrallaan

Olemme sisäistäneet sen, että muuttaaksesi ihmisten ajattelua sinun tulee kuunnella, keskustella, jutella ja viestiä enemmän kuin olisit koskaan uskonut olevan tarpeellista. Jokainen nimittäin päättää itse, lähtevätkö ja jos, niin milloin lähtevät mukaan muutokseen. Et voi pakottaa ketään mukaan, etkä saa muutosta tapahtumaan lähettämällä powerpointteja ja sanomalla, että nyt sinun pitää muuttua.

Kulttuurin muuttaminen vie vuosia: kun se vähitellen alkaa muuttua, tunne on hyvin palkitseva. Teitä muita muutoksentekijöitä kannustan toteamalla, että kannattaa olla helposti lähestyttävä ja kärsivällinen. Toinen suuri suomalainen yritys, Finnair, on kertonut tehneensä muutosta ”kahvikuppi kerrallaan”. Me olemme lainanneet tämän mainion ajatuksen heiltä: kohtaamiset kahvikupin äärellä antavat erinomaisen tilaisuuden omaksua sen, mitä muutos tarkoittaa juuri minulle.

Virpi Holmqvist
toimitusjohtaja

Attendo Suomi