- Arkisto
- Uutiset
- Hoivatyöntekijöiden kanssa kehitetty tekoälypalvelu säästi aikaa ja vähensi työn kuormitusta
Hoivatyöntekijöiden kanssa kehitetty tekoälypalvelu säästi aikaa ja vähensi työn kuormitusta
Jaa
Suomalainen digiyhtiö Efima tarjoaa Attendolle palveluna tekoälyratkaisun, joka perustuu Microsoftin Azure AI -ympäristön puheentunnistusteknologiaan, OpenAI:n kielimalleihin ja Efiman omiin komponentteihin. Palvelu hyödyntää puheentunnistusta ja tekoälyä, jotka yhdessä muuntavat puheen tekstiksi ja luokittelevat hoitajien tekemät kirjaukset automaattisesti. Teknologiaratkaisua on kehitetty tiiviissä yhteistyössä hoitajien kanssa, ja heidän näkökulmansa ovat olleet keskiössä sovellusta kehitettäessä.
Työterveyslaitos oli mukana tukemassa pilotin onnistumista ja tarkasteli sen aikana, miten tekoälyratkaisujen hyödyntäminen kirjaamisessa ja hoivatyön tukena näyttäytyi työn arjessa ja käytännön tilanteissa. Havaintojen perusteella uuden ratkaisun avulla kirjauksia voidaan tehdä jatkuvasti työvuoron aikana sopivissa hetkissä ja paikoissa. Mahdollisuus sanella sujuvoittaa kirjaamista ja vähentää kirjoittamistyön kuormaa ja keventää hoitajien muistissa pidettävien asioiden määrää sekä stressiä.
”Pilotti on erinomainen esimerkki siitä, miten hyviin tuloksiin päästään, kun hoivan ammattilaiset ovat tiiviisti mukana kehittämisprosessissa ja hoivatyön vaatimukset huomioidaan aidosti. Käyttäjien ja työn näkökulman tulee olla keskiössä, kun sovelluksia kehitetään ja otetaan käyttöön”, toteaa Työterveyslaitoksen vanhempi asiantuntija Tiina Koivisto.
Kehittämishanke toi esiin, että tekoälyratkaisuja kannattaa tuoda hoivaan. Tarvitaan tutkimusta keinoista, joilla on positiivisia vaikutuksia työn sujuvuudelle ja henkilöstön työhyvinvoinnille.
Kirjaamiseen käytetty aika puoliintui
Kehittämishankkeen perusteella ratkaisu myös nopeuttaa hoitajien tekemää kirjaamista ja vapauttaa aikaa aidoille kohtaamisille, hoivalle ja huolenpidolle hoivakodeissa. Alustavien arvioiden perusteella kirjaamiseen käytettyä aikaa on pystytty vähentämään jopa 45 minuutista 20 minuuttiin, mikä vastaa 6 % työajasta.
Hankkeen alussa Efima ja Microsoft vierailivat tutustumassa hoivakodin arkeen ja selvittämässä, miten teknologia voisi helpottaa hoivatyötä – merkittävimmäksi aikasyöpöksi tunnistettiin hoivatyössä tapahtuva kirjaaminen.
”Merkityksellisten tekoälyratkaisujen kehittäminen vaatii paneutumista asiakkaan prosesseihin ja maailmaan. Me Efimalla olemme kiitollisia, että saimme tutustua hoivakodin arkeen ja arjen haasteisiin – näin pääsimme kehittämään ratkaisua, joka aidosti vähensi hoivahenkilökunnan työkuormaa”, sanoo Efiman asiakkuusjohtaja Sami Sipiläinen.
“Tällä hetkellä ihmiset tekevät hoivassa koneiden töitä. Meillä Suomessa tulee olla rohkeutta ottaa käyttöön uusia teknologioita, jotta osaava ammattihenkilöstömme voi keskittyä siihen mitä koneilla ei voida korvata: ihmisten kohtaamiseen”, sanoo Attendon liiketoiminnan kehitysjohtaja Minna Nissinen.
Yhteystiedot ja lisätietoja
Attendo Oy, Liiketoiminnan kehitysjohtaja Minna Nissinen
minna.nissinen@attendo.fi, +358 40 766 6726
Efima Oyj, Customer Director Sami Sipiläinen
sami.sipilainen@efima.com, +358 40 078 9992
Työterveyslaitos, vanhempi asiantuntija Tiina Koivisto
tiina.koivisto@ttl.fi, +358 43 824 5928