Hyppää sisältöön

Attendolla huomattava nousu mainetutkimuksessa: Toimii aiempaa avoimemmin ja läpinäkyvämmin

24.9.2021
Attendo teki huomattavan mainenousun T-Median Luottamus & Maine -tutkimuksessa. Tulokset julkistettiin perjantaina 24. syyskuuta 2021. Olemme edelleen viiden huonomaineisimman yhtiön joukossa. Sijoituksemme kuitenkin parani kaikilla tutkimuksen osa-alueilla. Lisäksi mielikuvat Attendon hallinnon avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä parantuivat enemmän kuin yhdenkään muun yrityksen kohdalla koko tutkimuksen yhdeksänvuotisen mittaushistorian aikana.

Jaa

T-Median tutkimustulosten mukaan olemme Attendolla ottaneet monta askelta kohti tavoitettamme: suomalaisten luottamuksen ansaitsemista. Attendon aloittama muutosmatka näkyy selvästi kasvaneena luottamuksena suuren yleisön silmissä, iloitsee toimitusjohtaja Virpi Holmqvist. Vuoden 2019 hoivakriisi teki selväksi, ettei Attendo voinut jatkaa toimintaansa samalla tavalla kuin ennen. 

– Kriisi vaatii hyvää johtamista ja uudistumista, eikä tuloksia synny ilman hyvää, toimivaa vuorovaikutusta yrityksen ja sidosryhmien välillä. Tämän tiedostaen käynnistimme ison kulttuurin muutoksen, ja se on vasta alussa. Tulokset alkoivat näkyä viime keväänä asiakas- ja henkilöstökyselyissämme. Iloksemme työ näkyy nyt myös ulospäin. Kiitos kuuluu jokaiselle attendolaiselle, joka on onnistunut kohtaamaan toisen ihmisen luottamusta vahvistavalla tavalla, Holmqvist sanoo. 

Yksi muutoksen nähneistä attendolaisista on aluepäällikkö Anna Rantala. Rantala oli juuri siirtynyt hoivakodin johtajan tehtävästä palvelupäälliköksi, kun hoivakriisi ryskyi päälle alkuvuodesta 2019. Rantalan alueeseen Pohjanmaalla kuului tuolloin hoivakoti, jonka toiminta keskeytettiin jo kuukauden päästä avajaisista henkilökuntavajeen vuoksi. Hoivakodin tilanne oli myrskyn ja median silmissä koko kevään. 

Rantala työskentelee edelleen samalla alueella Pohjanmaalla.  

– Noista ajoista on otettu opiksi ja toimintaa on kehitetty ihan valtavasti. Olen tosi onnellinen siitä, että minun alueellani työskentelee todella sitoutunutta väkeä. Hoivakotien johtajat aidosti haluavat tehdä omasta yksiköstään kylän parhaan hoivakodin, ja näin ollen minun on helppo auttaa ja tukea heitä, Rantala kertoo.  

Yksi yksittäinen iso muutos, jonka Rantala nostaa esille, on avoimuuden lisääntyminen hoivakotien toiminnassa. Attendon asiakaskokemuksen kehittämisen ja sadan prosentin vastuu -ajattelun koulutukset ovat alkaneet, ja ne lisäävät työyhteisöjen vuorovaikutusta ja tukevat epäkohtien esiin tuomista ja niihin ajoissa puuttumista.

– Silloin kiireisenä vuotena koin aika paljon riittämättömyyden tunteita. Vaikka tiesin, että teen kaikkeni ja usein pitkää päivää, niin ajoittain kyllä tuskastuin. Mutta nyt on hienoa nähdä, mihin niistä ajoista on päästy, Rantala kertoo. 

Carita Tammiranta on yksi Anna Rantalan alueella työskentelevistä 16:sta hoivakodin johtajasta. Hän aloitti Attendolla sairaanhoitajana vuonna 2019 keskellä kriisiä. Hän kertoo ottaneensa muutosmatkan ajatukset heti omaksensa.  

– Näen, että kriisin jälkeen on tapahtunut paljon, kun asioita on ryhdytty laittamaan järjestykseen. Muutosmatkan ajatuksen ostin heti omakseni. Meidän muutosmatkan kaava on hyvin selkä ja yksinkertainen, ja se avautuu kaikille helposti. Erittäin tärkeänä näen sen, että meidän ylin johto on sitoutunut siihen. Toimitusjohtaja Virpi Holmqvistin innostuneisuus näkyy ja tuntuu koulutuksissa ja kuukausi-infoissa. Se on meille esihenkilöille tosi tärkeää, jotta voimme ja jaksamme viedä muutosta eteenpäin omassa arjessamme ja löydämme sille ajan, Tammiranta sanoo.  

Tammirannan johtamassa Attendo Pihlakartanossa Seinäjoella muutos on näkynyt muun muassa asiakastyytyväisyyden kasvuna. 

– Myös läheisiltä on tullut kiitosta siitä, että olemme huomioineet enemmän heitä, Tammiranta sanoo. 

Attendon muutosmatka on vasta alussa. Sen peruspilareita ovat asiakaskokemuksen ja sadan prosentin vastuun valmennukset. Asiakaskokemuksen ASKO-valmennus perustuu train-the-trainer-malliin. Jokaisessa Attendo-kodissa on ASKO-valmentaja, joka vetää fasilitoidut keskustelut kollegoilleen. Valmentajan tärkein työkalu on paperinen keskustelukartta, jonka äärellä ihmiset keskustelevat muutoksesta ohjatusti. Sama menetelmä on käytössä toisessa muutoksemme kivijalassa, sadan prosentin vastuun oivaltamisessa. 

Toimintamalli jatkuu neljä kertaa vuodessa käytävillä ajankohtaisilla keskusteluilla, joiden syötteet tulevat Attendon asiakaskokemuksen asiantuntijalta ja jotka fasilitoi ASKO-valmentaja. 

Palautekyselyiden perusteella toimintamalli on erittäin pidetty ja vaikuttava, sillä se aidosti muuttaa ihmisten ajattelua ja käyttäytymistä. 

Kuluvan syksyn aikana Attendon sisäiset koulutukset jatkuvat muun muassa Läheisen kanssa kokonaisuuksilla, joilla tavoitellaan vuorovaikutuksen parantumista läheisten kanssa. 

Mielikuvat Attendosta paranivat kaikilla kuudella osa-alueella 

T-Median Luottamus & Maine -tutkimuksen tiedot kerättiin 3.–28. kesäkuuta 2021. Attendon maineen kokonaisarvosana parani nyt huomattavasti verrattuna edelliseen mittaukseen. Se sai kokonaisarvion 2,55 (edellisvuonna 2,24). Mainetta mitataan kahdeksalla osa-alueella. Eniten paranivat mielikuvat vastuullisuuden, tuotteiden ja palvelujen sekä hallinnon osa-alueilla. Hallinnon arvosana nousi 1,79:stä 2,27:ään, mikä on enemmän kuin millään muulla yrityksellä T-Median yhdeksän vuoden seurantahistorian aikana. Hallinnon osa-alue kuvaa sitä, miten avointa ja läpinäkyvää yrityksen toiminta on ja käyttäytyykö se liiketoiminnassaan oikein. 

Lisätietoja tutkimuksesta: www.t-media.fi