Attendon olemassaolon tarkoitus on olla vahvistamassa ihmistä: jokaisen on koettava, että tulee kuulluksi ja osallistetuksi. Jokaisen on koettava, että häntä on kohdeltu kunnioituksella ja lämmöllä, kannustettu itsenäisyyteen, että hänen olonsa on turvallinen ja että hänen elämänlaatunsa on parantunut. 

Kohtaamiset ihmisten kesken ovat Attendon toiminnan sydän. Olemme luoneet Attendon Hyvän kohtaamisen reseptin (kuva) kuvataksemme selkeästi, mitä se mielestämme sisältää. Valmennamme kaikki työntekijäämme ASKO-valmennuksissamme parempiin kohtaamisiin ja keskustelemme neljä kertaa vuodessa ajankohtaisista, toimintaamme parantavista teemoista jokaisessa työyhteisössä.  

Kehitämme jatkuvasti yhteistyötä asukkaidemme läheisten kanssa mm. kouluttamalla työntekijöitämme läheisten kohtaamisesta ja järjestämällä läheisille keskustelutilaisuuksia ajankohtaisista aiheista. Teemme lisäksi yhteistyötä Muistiliiton kanssa parantaaksemme kohtaamisen taitoja muistisairaiden asukkaidemme kanssa – ja tukeaksemme heidän läheisiään sairauden edetessä. Lue lisää: Muistisairaan kohtaaminen

Kysymme asukkailta ja läheisiltä palautetta säännöllisesti, ja parannamme jatkuvasti palautteiden käsittelyä ja hyödyntämistä toimintamme kehittämiseksi. Uskomme, että palaute on lahja, joka kertoo mitä meidän pitää vielä harjoitella ja toisaalta mitä pitää vahvistaa. 

Luomme jokaiselle asukkaallemme henkilökohtaisen hoito- ja palvelusuunnitelman kunkin oman toimintakyvyn ja toiveiden perusteella. Niin ikäihmisten kuin kehitysvammaisten ja vammautuneiden asukkaidemme toimintakykyä arvioidaan kattavan RAI (resident assesment instrument) -mittariston perusteella säännöllisesti. RAIn käyttö edellyttää kattavaa sisäistä koulutusohjelmaa, johon olemme satsanneet runsaasti aikaa. 

Jokaisella attendolaisella on 100 % vastuu asioista, joista tulee tietoiseksi. Meistä jokainen siis valvoo omaa työtään ja jokaisessa Attendo-kodissa noudatetaan yhdessä omavalvontasuunnitelmaa, jonka työntekijät ja johtajat tekevät vuosittain yhdessä. Omavalvontasuunnitelmat löytyvät kunkin Attendo-kodin verkkosivulta. Auditoimme niin sisäisesti kuin ulkoisten kumppanien kanssa toimintaamme vuosittain. Näin löydämme kohdat, jotka toimivat hyvin ja ne, joita meidän tulee kehittää. Teemme myös jatkuvasti yhteistyötä hyvinvointialueiden ja valvontaviranomaisten kanssa oman toimintamme kehittämiseksi.  

Attendo-kotien johtajien ja työntekijöiden tukena elämänlaadun kehittämisessä työskentelee joukko laadun ja asiakaskokemuksen asiantuntijoita Attendon palvelutoiminnoissa. 

 

Attendon Hyvän kohtaamisen resepti:

Attendon hyvän kohtaamisen resepti

Avaa kuva uudessa ikkunassa