Kunnat ovat alkaneet keventää hoivakotivierailuihin liittyviä rajoituksia eri puolilla Suomea. Voit tarkistaa paikkakunnan tilanteen Attendo-kodin henkilökunnalta samalla, kun sovit vierailusta.

”Johtajan tuki on yhteisön tuki” 25.6.2020

Suomen Attendoa luotsaava Virpi Holmqvist tietää, että johtajan tukemisella on kertautuvat seuraukset. Kun johtaja saa tukea, vaikutus heijastuu niin työntekijöiden kuin asukkaiden ja heidän läheistensä arkeen.

Suomen liiketoimintajohtajana viime lokakuussa aloittaneen Virpi Holmqvistin työ ja vapaa-aika ovat todella liikettä ja toimintaa. Hän saapuu liikelounaalta haastatteluun, jonka jälkeen on vuorossa töitä pitkälle torstai-iltaan.

Viikonlopuksi hän suuntaa Turkuun tanssillisen voimistelun kisoihin joukkueensa LouhenNaisten riveissä. Vaikuttaa vauhdikkaalta. Mikä fiilis?
– Fiilis on hyvä! Juuri ihmettelin johtoryhmän kokouksessa, kuinka voimakas halu tehdä hyvää attendolaisilla on. On helppo olla innoissaan, Virpi sanoo.

Kaikki kädet kannelle


Attendolaisena Virpi on paluumuuttaja. Hän työskenteli Attendossa talousjohtajana ja kokonaisulkoistusten johtajana vuosina 2008–2014. Seuraavat pari vuotta Virpi toimi Pihlajalinnassa ensin talous-, sitten liiketoimintajohtajana. Attendoon hän palasi Touhulan toimitusjohtajan paikalta. Virpin mukaan hänet veti takaisin halu rakentaa tulevaisuuden palveluita ikäihmisille.

– Keväällä mediamyrskyä seuratessani huomasin, etten tunnista siitä piirtyvää kuvaa Attendosta. Jaan yrityksen arvot, mutta muutosta tarvitaan. Tämä on unelmatyöni: saan tarttua ruoriin, kääntää kurssin ja luotsata meidät kohti uutta suuntaa, Virpi sanoo.
Huhtikuun alusta lähtien Virpi on toiminut Attendo Suomen toimistusjohtajana; tehtävässään hän vastaa sekä taloudellisesta että laadullisesta tuloksesta. Virpille työntekijän ja asukkaan näkemykset ovat tärkeitä. Hän onkin vieraillut jo melkein 30 yksikössä.
– On tärkeää kuulla ihmisiä, joita muutos koskee. Haluan olla osallistava ja systemaattinen johtaja.

Työntekijäkokemuksesta asiakaskokemukseen


Virpin mielestä hoivan laatu koostuu niin palvelun saajan, hänen läheisensä kuin palvelun maksajankin näkökulmista. Silti palvelun saaja pitäisi aina asettaa etusijalle. Hyvään asiakaskokemukseen päästään positiivisen työntekijäkokemuksen kautta.
– Asukkaalla pitää olla oikeus vaikuttaa omaan arkeensa, ja myös läheisten toiveita tulee kuunnella. Jotta tämä onnistuisi, työntekijälle pitää tarjota hyvät edellytykset tehdä työnsä hyvin ja niin, että voi olla työstänsä ylpeä, Virpi kiteyttää.

Virpi Holmqvist webs.jpg

Virpi näkee, että työntekijäkokemukseen voidaan vaikuttaa tukemalla yksikön johtajan työtä. Johtajan työ heijastuu suoraan työntekijöiden arkeen ja asiakkaan kohtaamiseen. Juuri lähijohtajuus on yksi asia, johon Attendolla on päätetty panostaa. Paljon on jo tehtykin.

– Aikaisemmin yksiköiden johtajien esimies oli aluejohtaja, jolla saattoi olla 40 alaista – luonnollisesti tuki on tällöin ollut vähäistä. Nyt välissä ovat aluepäälliköt, joilla on vähemmän alaisia ja huomattavasti enemmän aikaa olla tukena jokaiselle johtajalle, Virpi summaa.

Lähijohtajuuteen panostaminen on Virpistä myös lääke työntekijäpulaan.

– Hyvä johtaja luo yksikölle hyvän maineen. Yksi viisaimmista kuulemistani sanonnoista on, luo takaovelle jono, niin etuovellekin syntyy jono, hän sanoo. Entä ne voimistelukisat, millä taktiikalla Virpi lähtee viikonloppuun?

– Tavoitteena on, että ei olla viimeisiä! Me lähdetään kisoihin ensisijaisesti nauttimaan, toissijaisesti pärjäämään, hän nauraa.