Muutosblogi: Matka luottamuksen ansaitsemiseksi on pitkä

22.10.2020
Attendo on aloittanut muutosmatkan. Bloggaamme muutoksestamme, sen onnistumisista ja haasteista. Asiakaskokemus- ja viestintäjohtaja Susanna Paloheimo tarkastelee Luottamus & Maine -tutkimuksen tuloksia, ja niiden merkitystä muutosmatkallamme.

Jaa

Liityin osaksi Attendon muutosmatkaa viime vuoden joulukuussa. Tuolloin toimintakulttuurin muutoksen tarve oli käynyt kaikille attendolaisille selväksi, sillä luottamus Attendoa kohtaan oli saanut kovan kolauksen, kun hoivakriisi keväällä 2019 kosketti myös tätä Pohjoismaiden suurinta hoivayhtiötä. Minulle, jonka omat läheiskokemukset vuosia sitten olivat terveydenhuollosta olleet todella huonoja, tämä työ tuntui sellaiselta paljon puhutulta kutsumustyöltä: tilaisuudelta parantaa itselle tärkeitä asioita. 

Attendo oli vuosi sitten julkaistun Luottamus & Maine -tutkimuksen mukaan Suomen toiseksi huonomaineisin yritys. Minun näkökulmaltani tämä tarkoitti – ja tarkoittaa edelleen hyvin kiehtovaa yritystä, jossa on paljon mahdollisuuksia: parantaa kohtaamisia, asiakaskokemuksia, viestintää ja lopulta mainetta. Tähdätä yhdessä 13 000 kollegan kanssa suomalaisten luottamuksen vahvistumiseen. Arvomme - osaaminen, sitoutuminen ja välittäminen - kertovat, miten haluamme työtämme edelleen tehdä ja työntekijöitämme ja asiakkaitamme eli asukkaita, heidän läheisiään ja kuntia palvella. 

Kuluneet, reilut kymmenen kuukautta olen tutustunut tähän kiehtovaan, lähes kaikkia jossain elämänvaiheessa koskettavaan toimialaan ja alan ihmisiin. Olen ihaillut kollegojeni ammattitaitoa ja tahtoa uudistaa alaa sekä ratkoa mm. henkilöstöpulaa. Samaan aikaan ympärillä on kuohunut, kun korona on sekoittanut maailman ihmisten elämän. Keväällä korona osui myös Attendoon: meillä asuvien, noin 10 000 ihmisen keskuudessa 40:llä todettiin koronavirustartunta. Osa näistä hyvin hauraista ihmisistä ei selvinnyt tartunnasta, mutta moni onneksi selvisi. Nyt elämme viruksen toista aaltoa, ja virukselta suojautuminen ja suojaaminen ovat tärkeintä työtämme. 

Kesän aikana T-Media tutki jälleen suomalaisten käsityksiä yritysten maineesta. Tänään, 22. lokakuuta, julkaistujen tulosten mukaan maineemme on hiukan parantunut. Sijoituimme tänä vuonna kaksi pykälää ylemmäs: Attendo on siis edelleen mukana Suomen 10 huonomaineisimman yrityksen listalla. Iloitsemme kuitenkin todella paljon siitä, että maineemme on hiukan parantunut. Olemme siis onnistuneet toimimaan oikein – ja viestimään siitä enemmän. Olemme kuunnelleet asiakkaitamme ja työntekijöitämme, ja aloittaneet muutosmatkan, jonka tavoitteena on ansaita suomalaisten luottamus. 

Matka luottamuksen ansaitsemiseksi on pitkä: oikein toimiminen, arjen teot ja kohtaamiset ihmisten kesken ratkaisevat. Kohtaamme päivittäin ihmisiä yhteensä satoja tuhansia kertoja: niin työkavereitamme, meillä asuvia ja heidän läheisiään sekä tilaaja-asiakkaitamme kunnissa ja kuntayhtymissä. Olemme sen vuoksi syksyn aikana alkaneet päivittää taitojamme niin kohtaamisten, palautteen antamisen ja vastaanottamisen kuin kuuntelemisen, kehumisen, kiittämisen, kannustamisen kuin korjaamisenkin osalta. 

Tämän vuoden aikana käydyt hyvät keskustelut kuntien, aluehallintovirastojen ja Valviran kanssa ovat omalta osaltaan osoittaneet, että toimintamme on parantunut ja muutosmatkamme etenee oikeaan suuntaan. 

Vain harjoittelemalla ja palautetta antamalla, saamalla ja arvostamalla voimme edetä muutosmatkallamme. Ja mikä tärkeintä: sanat kannustavat, mutta muutos toteutuu vain tekojen kautta. 

Susanna Paloheimo 
asiakaskokemus- ja viestintäjohtaja

 

Muutosblogin muut tekstit:
Osa 1: Virpi Holmqvist: Muutosmatkalla kohti unelmaamme
Osa 2: Susanna Paloheimo: Matka luottamuksen ansaitsemiseksi on pitkä
Osa 3: Minna Linna: Yksi kohtaaminen kerrallaan 
Osa 4: Terhi Lindgren: Kun tulen tietoiseksi, tulen vastuulliseksi 
Osa 5: Susanna Paloheimo: Miltä palaute tuntuu?
Osa 6: Minna Linna: Arkea uuden attendolaisen silmin
Osa 7: Susanna Paloheimo: Parempia kohtaamisia 
Osa 8: Susanna Paloheimo: Vaikuta enemmän siihen, mihin voit