Pidetään yhdessä huolta Attendo-kodeissa asuvien turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Ethän tule vierailulle, mikäli sinulla tai perheenjäsenelläsi on todettu altistuminen tai koronavirustartunta, tai vähäisiäkään flunssan oireita. Sovi vierailusta aina etukäteen Attendon-kodin henkilöstön kanssa.

Asiakaslähtöistä kommunikointia myös maskiaikana 4.3.2021

Kasvomaskien käyttö on vaikeuttanut huonokuuloisten ja kuulovammaisten henkilöiden kommunikaatiota koronapandemian aikana, sillä maski vaimentaa ääntä ja puheen lukeminen huulilta ei onnistu. Jokaisen tulee kuitenkin saada tulla ymmärretyksi. Keräsimme vinkkejä attendolaisilta kommunikaation tueksi maskiaikana.

Attendo Onnenkehrässä tiiminvetäjänä ja sairaanhoitajana työskentelevä Kaija luottaa usein kommunikaatiokuviin asiakkaiden kanssa.:

"Olen käyttänyt kuvia aiemmin esimerkiksi sanan löytämisen vaikeudesta kärsivän ja äänekkään asiakkaan hoitotilanteissa. Valintatilanteessa kuvista oli apua. Saatoin  kysyä kuvilla esimerkiksi Kyllä tai Ei -kysymyksiä, kuten laitanko TV:n auki? Jonkun ajan kuluttua kuvien käyttöönottamisen jälkeen aloin havaita, että nyt meillä on yhteinen kieli ja hoitotoimenpiteet sujuivat helpommin. Kerran asiakas sai sanottua minulle: 'Sinä olet luotettava.' Nykyään käytän kuvia kuulovammaisen asiakkaan kanssa kommunikoidessa. Käytän kuvia kertoakseni mitä olemme seuraavaksi tekemässä."


Viisi apukeinoa asiakaslähtöiseen kommunikointiin huonokuuloisen henkilön kanssa

Joskus äänenvoimakkuuden pieni lisääminen voi riittää keskusteluyhteyden saamiseksi, mutta entäs sitten jos ei riitäkään? Kysyimme attendolaisilta hyviä apukeinoja huonokuuloisen tai kuulovammaisen henkilön kanssa kommunikointiin korona-aikana.

  1. Kommunikaatiokuvat
    Kommunikaatiokuvat helpottavat arkista kommunikaatiota. Hoitaja voi ehdottaa korteista asiakkaalle erilaisia tilanteita, tai asiakas voi itse näyttää kuvista mitä toivoo. Kuvia voi valita ja tulostaa esimerkiksi papunet.net -sivustolta. "Luovimmat voivat askarrella nämä tietysti itse tai asiakkaan kanssa yhdessä, jos asiakas siihen pystyy."Tiina Talonen, Attendon aluejohtaja
  2. Kirjoittaminen & kirjaintaulu
    "Kirjaintaulu voi olla hyvin yksinkertainen taulu, jossa kirjaimet ovat selkeästi aakkosjärjestyksessä paperilla. Toinen vaihtoehto on läpinäkyvä kalvo jossa voi itse esimerkiksi kynällä näyttää kirjaimia takapuolelta. Asiakas voi antaa jonkin sovitun merkin, kun kynä on oikealla kohdalla. Näin sana muodostuu kirjain kerrallaan."Kati, Attendo Valkeinen 

  3. Pikapiirtäminen
    "Pikapiirtämistä voi käyttää esimerkiksi kaupungilla, jos ei ole valmiita kuvia mukana. Pikapiirtäminen on ihan tavallista piirtämistä, eikä taiteellisia lahjoja tarvita. Kannattaa piirtää nopeita ja selkeitä kuvia, tikku-ukot käyvät hyvin!"Hanna-Kaisa, Attendo Pirtinkaari

  4. Visiiri
    Kaikissa Attendo-kodeissa käytetään tällä hetkellä maskia ja hoitotilanteessa maski on pakollinen. Arkisissa keskustelutilanteissa kuulovammaisen henkilön kanssa läpinäkyvä visiiri voi olla kuitenkin hyvä apuväline, sillä suun liikkeet näkyvät sen läpi.  "Jos käyttää visiiriä, voi laittaa kirkkaanväristä huulipunaa. Huulipuna terävöittää huulten rajat, jolloin on helpompi lukea huulilta."Jenna, Attendo Aihki

  5. Viittomakieli & tukiviittomat
    Viittomat olisivat usealle kuulovammaiselle henkilölle hyvä tapa kommunikoida maskiaikana. Viittomakielen ja tukiviittomien käyttö vaatii kuitenkin niiden opettelua sekä asiakkaalta että hoitajalta, eikä tämä ole aina mahdollista esimerkiksi muistisairaiden asiakkaiden kanssa. Jos olet kiinnostunut viittomien opettelusta, löydät ohjeita niiden opetteluun papunet.net -sivustolta.