Hyppää sisältöön

Pilotointi kehitystyön tukena – Yöhoivateknologia voisi sujuvoittaa hoivan arkea monin tavoin

15.11.2024
Olemme Attendolla etsineet jo pidempään teknologisia ratkaisuja yöhoivan tueksi. Nyt olemme saaneet päätökseen inlisolin kanssa toteutetun pilottijakson, jonka aikana pilotoimme yöhoivaan kehitettyä sensoriratkaisua. Uskomme, että tämänkaltaisten teknologiaratkaisujen avulla pystymme tarjoamaan merkittävän avun attendolaisten arjen sujuvoittamiseksi.

Jaa

inlisol on kehittänyt sensoripohjaisen tutkajärjestelmän, joka hyödyntää radioaaltoteknologiaa asukkaiden liikkeiden seuraamiseen heidän huoneissaan. Järjestelmän sensorit mittaavat myös kehon perustoimintoja, kuten sydämen sykettä ja hengitystä. Sensori havaitsee esimerkiksi kaatumiset, vuoteesta nousut ja huoneesta poistumiset. Jokaiselle asukkaalle voidaan asettaa yksilölliset hälytysrajat, mikä mahdollistaa entistä henkilökohtaisemman hoivan. 

Ensimmäinen yöhoivan pilotti toteutettiin Attendo Ilonakodissa Uudessakaupungissa alkuvuodesta 2024, ja sen kesto oli kolme kuukautta. Pilotin tulosten perusteella inlisol mukautti järjestelmän ominaisuuksia vastaamaan entistä paremmin ympärivuorokautisen hoivan tarpeita. Toinen, kuukauden kestävä pilotti toteutettiin myöhemmin syyskuussa Attendo Hellässä Uudessakaupungissa.  

Molemmilla kerroilla pilotti toteutettiin viidessä eri asukashuoneessa. Pilottijakson aikana asukkaiden huoneissa havaittiin yhteensä satoja vuoteesta ja huoneesta poistumisia sekä useita kaatumisia, joista sensorit ilmoittivat hoitajille lähes reaaliaikaisesti. Pilotin tulosten perusteella saimme runsaasti hyödyllistä tietoa siitä, kuinka tämänkaltaiset ratkaisut voisivat tarjota avun entistä oikea-aikaisempaan hoivaan. Samalla ratkaisu voisi mahdollisesti vähentää asukashuoneissa tehtävien tarkastuskäyntien määrää. 

"Teknologia on hyvä apu hoivan tukena, mutta ei korvaa hoitajaa” 

Pilottiin osallistuneet attendolaiset kokivat ratkaisun hyödylliseksi työssään, kiittäen erityisesti järjestelmän helppokäyttöisyyttä ja tehokkuutta. 

– Työyhteisössä pilotti on pääasiassa herättänyt uteliaita ja positiivisia ajatuksia. Myös läheiset ovat ottaneet pilotin myönteisesti vastaan. Hyvällä yhteistyöllä ongelmat on saatu ratkottua ja yhteinen kehitystyö jatkuu edelleen, toteaa Attendo Hellän johtaja Minna Kilpinen. 

Pilotin myötä myös Hellässä heräsi keskustelua muidenkin teknologisten ratkaisujen tarjoamista hyödyistä hoivan arjen tukena. Teknologiaratkaisut voisivat tarjota avun esimerkiksi painehaavojen riskitunnistamisessa ja niiden ennaltaehkäisyssä tai esimerkiksi asukkaiden hygienian hoidossa.

–  Tämänkaltainen teknologia on hyvä apu hoivan tukena, mutta ei suinkaan korvaa hoitajaa. 

Kuva: Attendon ja inlisolin edustajat testaamassa yöhoivan sensoria käytännössä Attendon asukashuoneessa.

Kuva: Attendon ja inlisolin edustajat testaamassa yöhoivan sensoriratkaisua käytännössä Attendon asukashuoneessa.

Hoivassa hyödynnettävät älykkäät teknologiset ratkaisut – kuten inlisolin kanssa toteutettu pilottijakso osoittaa – voivat tarjota tulevaisuuden hoivalle monia etuja: ne parantavat asukkaiden arkea, vahvistavat hoivahenkilöstön turvallisuuden tunnetta luotettavan teknologian tukemana ja tuovat mielenrauhaa läheisille. 

– Olemme erittäin innoissamme tämänkaltaisten pilottien mahdollisuuksista hoivan tukena. Haluan kiittää niin Hellän työntekijöitä kuin inlisolia tästä onnistuneesta pilotista, iloitsee Attendo Suomen kehitysjohtaja Minna Nissinen.

– Tämänkaltainen tekoälyratkaisu ei ainoastaan helpottaisi hoitajiemme arkea, vaan myös parantaisi merkittävästi hoivan laatua. Yöhoivan pilotilla saimme merkittävää tietoa sen hyödyistä ja jatkokehitystarpeista. Näiden pohjalta voimme jatkaa vastaavanlaisten teknologiaratkaisujen kehittämistä, osana tulevaisuuden entistä innovatiivisempaa hoivaa. 

Kehitystyömme on jatkuvaa 

Me Attendolla arvioimme jatkuvasti uusien teknologioiden mahdollisuuksia hoivatyön arjessa ja kehittämme ratkaisuja niiden laajempaa hyödyntämistä varten. Pilotoinneilla ja jatkuvalla kehitystyöllä pyrimme:

Mahdollistamaan entistä sujuvamman arjen Attendo-kodeissa

Tärkein tehtävämme on tarjota asukkaillemme oikea-aikaista ja yksilöllisesti räätälöityä hoivaa juuri silloin, kun he sitä tarvitsevat. Olemme sitoutuneet kehittämään toimintaamme jatkuvasti, jotta voimme tarjota asukkaille yhä tarvelähtöisempää hoitoa. Pilotoimalla ja kehittämällä erilaisia teknologisia ratkaisuja vahvistamme hoivan laatua ja kevennämme työntekijöiden rutiinitehtäviä. Tämä kaikki sujuvoittaa työntekijöidemme arkea ja vapauttaa enemmän aikaa sille kaikkein tärkeimmälle – kohtaamisille. 

Ratkaisemaan enemmän kuin yhten haasteen kerralla

Yksi Attendo-kodeissa toteutettavien pilottien päätavoitteista on löytää teknologiaratkaisu, joka vähentää hoivatyön arjen aikasyöppöjä ja mahdollistaa tärkeisiin työtehtäviin keskittymisen. Tavoitteena on kehittää ratkaisu, joka yhdistää mahdollisimman monia toimintoja ja vastaa useisiin haasteisiin samalla kertaa. Ihanteellisessa tapauksessa teknologia ei tarjoaisi vain yksittäisiä ratkaisuja, vaan toimisi kokonaisvaltaisesti arkea helpottavana työkaluna, joka keventää rutiineja ja parantaa työn sujuvuutta useilla osa-alueilla. 

Kehittämään kehityksen perään

Yöhoivan ratkaisun lisäksi pilotoimme parhaillaan useita erilaisia teknologisia ratkaisuja hoivatyön tueksi. Yksi käynnissä oleva pilotti on puheentunnistukseen perustuva kirjaamisratkaisu, jonka uskomme parantavan kirjaamisen laatua ja vähentävän siihen käytettyä aikaa. Jatkuvalla kehitystyöllä ja uusien toimintojen lisäämisellä pyrimme tuomaan arkeen entistä paremmin tarpeisiin vastaavia teknisiä apuvälineitä. Kehittäminen on jatkuvaa, ja parhaat ratkaisut löytyvät yhdessä!