- Arkisto
- Uutiset
- Hyvitämme Keravan keittiöltämme lähteneet virheelliset ruoka-annokset asiakkaille yhdessä hyvinvointialueen kanssa
Hyvitämme Keravan keittiöltämme lähteneet virheelliset ruoka-annokset asiakkaille yhdessä hyvinvointialueen kanssa
Jaa
Noin 30 henkilöä sai virheellisen kotiaterian Keravan keittiöltämme 3.1.2023. Korvaamme aterian kustannuksen heille sekä kaikille yhteensä 78:lle Keravan keittiöstä annoksen 3.1. saaneelle asiakkaalle. Olemme myös lähettäneet näille asiakkaille pahoittelukirjeen ja kahvitervehdyksen.
Kun teemme virheen, myönnämme, korjaamme ja opimme siitä. Meille on ensiarvoisen tärkeää, että valmistamamme ruoka on hyvinvointialueen kanssa tekemämme sopimuksen mukaista ja että ruoka vastaa laatuvaatimuksiamme.
Attendo aloitti aterioiden tuottamisen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella 1.1.2023. Teemme paljon töitä sen eteen, että yhteistyö sujuu meidän ja uusien yhteistyökumppaneidemme kanssa. Vastaamme Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella kotiaterioiden lisäksi aterioiden toimittamisesta 30–40 ikäihmisten ja vammaispalveluiden yksikköön, Katriinan sairaalan seitsemälle osastolle ja toimintakeskuksiin. Asiakkaita on 1 500 ja tähän mennessä eli noin ensimmäisen viikon aikana aterioita on toimitettu 35 000. Inhimillisen virheen vuoksi osa aterioistamme lähti eteenpäin keittiöstämme virheellisenä. Hyvitämme kaikki Keravan keittiöstä tuona päivänä lähetettyjen aterioiden hinnan hyvinvointialueelle, joka on kertonut välittävänsä hyvityksen eteenpäin asiakkailleen.
Myös hyvinvointialueet aloittivat toimintansa vuoden alussa. Teemme paljon töitä sen eteen, että yhteistyö sujuu mutkattomasti meidän ja hyvinvointialueella työskentelevien uusien kollegojen kanssa. Paljon uutta ja opittavaa on edessä myös Attendon ateriapalveluihin siirtyneillä entisillä Vantaan kaupungin työntekijöillä ja syksyn aikana rekrytoimillamme uusilla työntekijöillämme.
Vastuullamme on tuottaa mukaista maukasta ruokaa sovituilla kustannuksilla. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue arvioi, minkälaisia aterioita kukin asiakas omien tarpeidensa mukaan tarvitsee, päättää, millainen ateriakokonaisuus asiakkaille tarjotaan ja mihin hintaan. Tällä hetkellä hinta aterialle on 10,60 euroa kuljetuksineen. Me palveluntuottajana noudatamme hyvinvointialueen eli tilaaja-asiakkaamme ohjeistuksia.
Lopulta poliittiset päättäjät määrittävät ne raamit, joiden puitteissa me palveluntuottajat ja hyvinvointialueet toimimme.
Hyppysellinen makua, ulkonäköä ja ravitsemussuosituksia
Moni kansalainen tarvitsee päivittäisessä ruokahuollossa tukea esimerkiksi vamman tai vanhuuden vuoksi. Aterioiden on oltava maukkaita ja ulkonäöltään kotiruuan oloisia, mutta kotiruokaa ne eivät voi olla, eivätkä ravintola-annoksiakaan.
Kotona asuva vanhus voi valmistaa itse ruokaa tai tilata lähiravintolasta noutopalveluna annoksen, jossa on esimerkiksi reippaasti suolaa tai voita, tai joka muulla tavoin poikkeaa hänen erityisruokavaliostaan tai ravitsemussuosituksista. Ateriapalvelutuottajalla ei ole näin vapaat kädet. Emme esimerkiksi voi tilata saman tien noutopalveluruokaa asiakkaalle, jolle on mennyt virheellinen annos keittiöstämme. Voimme esimerkiksi lähettää korvaavan annoksen ja hyvittää virheellisen aterian kustannukset, kuten toimimme nyt Keravalla. Kaikki palaute on meille erittäin tärkeää, jotta voimme parantaa toimintaamme.
Ravitsemussuosituksilla on todella iso rooli ruuantuotannossamme. Suosituksilla pyritään ravinnon tarjoamisen lisäksi pitkäjänteisesti terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiseen ja parantamiseen. Tässä kohtaa ruoka on enemmän kuin ainesosat lautasella. Se on terveyttä, hyvinvointia – ja toivottavasti tietenkin myös mahdollisuus makuelämykseen ja vaikkapa muiden ihmisten tapaamiseen ruokapöydän ääressä.
Palaute on meille erittäin tärkeää
Ensimmäisellä työviikollamme Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella saimme median kautta asiakaspalautetta aterioissamme ilmenneistä laatuvirheistä. Ongelma oli tässä kohtaa jo huomattu myös keittiöllämme ja korjasimme virheen tuotannossa välittömästi.
Olemme kiitollisia kaikesta palautteesta, sillä palaute on aina mahdollisuus parantaa toimintaamme. Esimerkiksi kotiateria-asiakkaat saavat palautteen meille kätevästi kotihoidon henkilökunnan kautta.
Halutessasi voit antaa palautetta ateriapalveluista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhusten tukipalvelutiimin p. (09) 4191 6020 arkisin klo 10–13 tai sähköpostitse tukipalvelut.vahva@vakehyva.fi.
Palautetta ateriapalveluistamme voit antaa myös sähköpostilla osoitteeseen palaute@vireko.fi.
Virekon verkkosivuilla www.vireko.fi voit käydä katsomassa, miltä päivän kotiateria näyttää ja tutustumassa ruokalistoihin.