Hyppää sisältöön

Kanta-palveluihin liittyminen on iso toiminnallinen muutos, johon meillä on jo paljon osaamista

16.5.2023
Jatkossa myös sosiaalihuollon asiakastyön vaiheet ja asukkaiden tiedot kirjataan Kantaan terveystietojemme lisäksi. Attendolla valmistaudumme jo muutokseen, joka tulee asteittain voimaan reilun vuoden päästä eli 1.9.2024 alkaen.

Jaa

Muutos on valtakunnallinen ja koskee kaikkia yksityisiä ja julkisia palveluntuottajia. Muutoksen takana on vuonna 2021 voimaan astunut asiakastietolaki, joka velvoittaa sosiaalihuollon toimijat liittymään Kantaan.

Meillä Attendolla on hyvät lähtökohdat valmistautua muutokseen. Olemme muun muassa kouluttaneet asiantuntijoita laadukkaaseen rakenteiseen kirjaamiseen Valon Laadukas kirjaaminen -kurssilla sekä kuukausittain Teamsin välityksellä pidetyssä Laadukkaan kirjaamisen koulutuksessa.

Muutosmatkamme on opettanut meille, että muutos on jatkuvaa ja kärsivällinen tavoitteita kohti askeltaminen tuottaa tulosta. Läpinäkyvyyden ja avoimuuden periaatteet ovat meille tuttuja eettisistä ohjeistamme. Kirjaamisen käytäntöjen muutos sopii hyvin yhteen näiden periaatteidemme kanssa.

Asukkaan näkökulman huomioiminen korostuu entisestään

Kirjaaminen tekee asukkaiden kanssa tehtävän asiakastyön vaiheet ja asukkaita koskevan tiedon näkyväksi. Kantaan liittyminen vahvistaa kirjaamisen avoimuutta. Jatkossa asukkaan ei tarvitse tehdä omista tiedoistaan tietopyyntöä, vaan kirjaamistiedot tulevat näkyviin Kanta-palveluiden kautta OmaKantaan terveystietojen lailla. 

Muutos korostaa entisestään asukkaan näkökulman huomioimista ja hänen osallistamistaan mahdollisuuksien mukaan myös kirjaamiseen. Olennaista on, että asukkaan kohtaaminen ja häntä arvostava vuorovaikutus näkyy myös kirjauksissa. Tässä me kaikki sote-palvelutoimijat voimme aina parantaa ja oppia lisää.

Laadukkaat kirjaukset ovat myös asukkaiden ja työntekijöiden oikeusturva. Esimerkiksi valvova viranomainen tai muut viranomaiset näkevät kirjauksista, miten hoiva ja hoito on toteutunut. 

Muutoksen myötä tarvittavat asiakastiedot ovat tietoturvallisesti saatavilla kaikkialla siellä, missä asiakastyötä tehdään. Lisäksi yhtenäisiä asiakastietoja on aiempaa helpompi hyödyntää asiakastyössä, johtamisessa, tilastoinnissa ja tutkimuskäytössä. 

Ammattilaisille on tarjolla paljon koulutusta, infotilaisuuksia ja materiaaleja

Jatkossa kaikki sosiaalihuollon ammattilaiset alkavat kirjata tietoa rakenteisesti ja valmistautuvat tähän muun muassa THL:n tuella. Tarjolla on infotilaisuuksia ja käytännöllistä tukimateriaalia.

Rakenteinen kirjaaminen vaatii muutoksia ammattilaisten ajatteluun, joten oman organisaation valmennukset ja tukipalvelut ovat äärimmäisen tärkeä osa muutosta. Attendon oman kattavan koulutuskokonaisuuden ja tukipalvelujen suunnittelu jatkuu syksyllä 2023. Attendo-kodeissa ja Teamsissa järjestettävät valmennukset alkavat todennäköisesti vuoden 2024 alkupuolella.