Hyppää sisältöön

Läheiset suhteet ja kuntosalireissut kertovat onnistumisesta

28.7.2023
Henkilökunta ja asukkaat tekevät yhdessä mukavia asioita aiempaa enemmän, työyhteisössä viihdytään ja kollegat tukevat toinen toisiaan. Attendo Kalmarin johtaja Paula Laakkonen kertoo, miten Attendon muutosmatkan teot näkyvät hoivakodin toimintakulttuurissa ja hoivakodin arjessa.

Jaa

Hoivatyön perusta on, että asukkaat voivat hyvin ja heidän arkensa on mahdollisimman mielekästä. Attendolla tätä mielekästä, hyvää arkea on vahvistettu yli kahden vuoden ajan lukuisilla teoilla. Tätä muutosmatkaa on kuljettu nyt yli kaksi vuotta.

Muutosmatka on yhtiön strategia, jonka ytimessä on ihmisen vahvistaminen ja omannäköisen elämän tekeminen mahdolliseksi asukkaillemme. Matkan olennainen osa on kulttuurimuutos, jonka vahvistuminen näkyy monin tavoin asukkaiden ja työyhteisöjen hyvinvointina.

Paula Laakkonen on työskennellyt Saarijärvellä Attendo Kalmarissa johtajana vuodesta 2021. Laakkosen mukaan muutosmatka oli hänen aloittaessaan alkutekijöissään. Hän seurasi ja kuulosteli arjen toimintamalleja ja alkoi ehdottaa pieniä muutoksia.

– Pikku hiljaa aloimme kehittää toimintaa. Muutosmatkaan liittyen otimme tavoitteeksi asukkaiden viriketoiminnan ja yhdessä olon lisäämisen, Laakkonen kertoo.

Attendo Kalmarin hoitajaopiskelija Vili Pihlainen soittaa asukkaalle "Shopineja". Myös Söpö-kissa kuuntelee.

Tuloksia on näkynyt, Laakkonen iloitsee.

– Olen aina pitänyt tärkeänä vanhusten kanssa vietettyä aikaa ja yhdessäoloa, ja siksi tämä muutos on ihaninta mitä täällä Kalmarissa on kahden vuoden aikana tapahtunut. Toki työ ei täällä ole päättynyt, vaan jatkamme asioiden kehittämistä, Laakkonen kertoo.

Keskustelemalla ja perustelemalla eteenpäin

Kehittämistyön lähtökohdat ovat jokaisessa Attendo-kodissa omanlaisensa ja jokainen ihminen lähtee mukaan muutokseen omassa tahdissaan. Joka muutosta haluaa, saa varautua myös muutosvastarintaan. Paula Laakkosen mukaan muutosvastarinta on luonnollinen reaktio, ja sen kanssa pärjää yhdessä avoimesti keskustelemalla.

– Vastustus oli henkilökunnan puolelta aluksi aika kovaa, jossain vaiheessa ajattelin heittää hanskat tiskiin. Mutta pikku hiljaa, asioista keskustelemalla ja perustelemalla sekä omalla esimerkillä saimme hyviä tuloksia. Työntekijät lähtivät toimintaan mukaan.

Laakkosen mukaan aivan parasta on ollut huomata, miten työntekijät ovat rohkaistuneet ehdottamaan erilaista mukavaa yhdessä tekemistä asukkaiden kanssa – esimerkiksi lähtöä kuntosalille tai vaikkapa museoon.

Opiskelija Vili Pihlainen ja Attendo Kalmarin johtaja Paula Laakkonen istahtivat sohvalle.

Yhteistyö ja yhteinen tahtotila ovat muutosmatkan ytimessä. Yhteistyön voima kasvaa ja konkretisoituu arjen hyvinvointina asukkaille ja myös henkilökunnalle. Paula Laakkonen kertoo, että Kalmarissa on solmittu hyviä ystävyyssuhteita. Esimerkiksi eräs asukas kutsuttiin kunniavieraana paikalle työntekijän ristiäisiin, joiden päähenkilön kaikki kolme kummia työskentelevät Kalmarissa.

Johtajakollegoille pitkää pinnaa ja sinnikkyyttä

Laakkonen toivottaa muutosta eteenpäin vieville hoivakotien johtajakollegoilleen pitkää pinnaa ja sinnikkyyttä.

– Puhumalla ja kertaamalla asiat alkavat kyllä jossain vaiheessa muuttua.

Samoista asioista on jaksettava puhua yhä uudelleen ja uudelleen, ja kannustettava henkilökuntaa nostamaan kaikenlaiset aiheet keskusteluun. Asioista saa olla eri mieltä, kunhan yhdessä katsotaan samaan suuntaan ja toimitaan yhteisen päämäärän hyväksi.

Fakta: Askelia Attendon muutosmatkalla

Kulttuurimuutosta vahvistetaan Attendolla muun muassa toistuvilla asiakaskokemuksen keskusteluvalmennuksilla, johtajille räätälöidyillä johtamiskoulutuksilla, läheisyhteistyön syventämisellä ja Attendo-kotien toimintatapoja yhtenäistämällä.

Vuonna 2022 Attendon perehdyttämismalli uudistettiin ja johtamista helpotettiin uudistamalla arkipäivän käytäntöjä, käytössä olevia ohjelmia ja tietoteknisiä työkaluja. Yli 50 asukkaan Attendo-kodeissa otettiin käyttöön uusi esihenkilötyön malli.

Asukkaiden, henkilöstön ja läheisten tyytyväisyyttä mitataan säännöllisesti. Henkilöstön suositteluluku (eNPS) on noussut jatkuvasti ja oli 2023 keväällä 21 asteikolla -100 ja + 100.

Lue myös:

"Esihenkilöt kuuntelevat, toimivat ja puuttuvat epäkohtiin" – uusi johtamismalli saa kiitosta

”Äitini oli jo saattohoidossa, mutta super-ihanan henkilökunnan tuella hän virkistyi ja heräsi kuin unesta”

Attendon kaksi hoivakotia maan kymmenen parhaimman joukossa