Pidetään yhdessä huolta Attendo-kodeissa asuvien turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Ethän tule vierailulle, jos sinulla tai perheenjäsenelläsi on todettu altistuminen tai koronavirustartunta, tai vähäisiäkään flunssan oireita. Pidäthän maskia vierailun ajan ja sovithan vierailusta etukäteen Attendo-kodin henkilökunnan kanssa.

Muutosblogi: Parempia, inhimillisiä kohtaamisia kohti 1.12.2021

Tuoreet tyytyväisyyskyselyt kertovat, että olemme onnistuneet vahvistamaan asioita, jotka meillä jo toimivat – ja toisaalta, että vielä pitää monia asioita harjoitella ja parantaa. On ilo todeta, että asiat, joihin on puututtu ja joita on jo harjoiteltu, ovat muuttuneet parempaan suuntaan.

Saimme marraskuun tyytyväisyyskyselyihin runsaasti vastauksia. Avoimia vastauksia saimme attendolaisilta, asukkailta ja heidän läheisiltään yhteensä yli 6 713 kappaletta! Suurkiitos kannustuksesta, kehumisesta, kiitoksista ja korjaamisesta. Kaikille näille on paikkansa muutoksen edetessä. 

Yhä useampi suosittelee Attendoa työpaikkana 

Attendolaisten palautteita esihenkilöilleen ja toisilleen lukiessa huomasin sen, miten moni oli antanut kannustavaa palautetta. Tällaisissa kyselyissä kun tyypillistä on, että avointa palautetta tulee annettua useimmiten asioita, joihin toivoo korjaamista.  

Olen todella iloinen voidessani kertoa, että Attendon työntekijöiden tyytyväisyyttä mittaava suositteluluku eli NPS on jälleen kasvanut. Vielä vuosi sitten luku oli seitsemän, viime keväänä yhdeksän ja nyt kaksitoista! Yksittäisten tiimien osalta vaihtelua on paljon, mutta moni kokee oman tiimin paremmaksi kuin koko Attendon. Omaa, tuttua tiimiä onkin helpompi suositella kuin tuhansien ihmisten työyhteisöä. 

Moni kehuu työkavereita, yhdessä ponnistelua ja omaa esihenkilöään reiluudesta. Toisaalta moni harmittelee epäreilua kohtelua, puuttumisen puuttumista – eli sitä, ettei kanneta 100 % vastuuta asioista, joista tullaan tietoiseksi. Esihenkilöt saavat runsaasti kiitosta ja toisaalta korjaavaa palautetta esimerkiksi siitä, että työntekijää ei kuunnella riittävästi. 

Muutosmatkaan liittyvät palautteet jakautuvat kahtia: osa on kiitollinen parannuksista, osaa harmittavat monet, uudet asiat. Muistetaan, että muutosmatkallamme ei ole tarkoitus kiirehtiä! Askel ja teko kerrallaan etenemme. Hallitaan härdelliä ja käytetään palautteita oman tiimimme kehittämisessä avuksi.

Tyytyväisyyskysely2021.png

Asukkailta ja läheisiltä ruusuja attendolaisille 

Attendolaiset saivat asukkailta ja läheisiltä jälleen satoja ja taas satoja sanallisia ruusuja hyvästä työstä, välittämisestä, osaamisesta, sitoutumisesta – ja mikä tärkeintä, viitseliäisyydestä. ”Pidän siitä, kun minua kuunnellaan” ja ”Pystyy luottamaan hoitajiin” koskettivat lukiessani avoimia palautteita. Eräs asiakas kirjoitti meille: ”Jokainen kohdataan yksilönä”. Noissa lauseissa toteutuvat lupauksemme siitä, että jokaisella on oikeus elää omannäköistään, täyttä elämää. 

Meillä on inhimillisiä kohtaamisia yhden päivän aikana valtavasti. Kahden ihmisen kohdatessa tunteet ovat aina mukana. Korjaavat palautteet meille attendolaisille koskevatkin usein kohtaamisia, kiireen tuntua, ja toiveita aktiivisemmasta viestinnästä läheisille. ”Pitäisi kuunnella enemmän, mitä asukas itse haluaa”, Toivon rauhallisempia hoito-otteita, kun käännätte minua vuoteessa”, ”Minulle on luvattu soittaa kerran kuussa kuulumisia, nyt on mennyt puoli vuotta, eikä sellaista puhelua ole tullut.” 

Runsaasti vastauksia 

Asukkaiden ja läheisten suositteluluvuissa koko Attendoa koskien ei ole tapahtunut muutoksia viime vuoden jälkeen. On kuitenkin hienoa todeta, että saimme läheisiltä 30 % enemmän vastauksia kuin aiemmilla kerroilla. Ja mikä parasta: attendolaisista yli kuusi tuhatta vastasi kyselyyn. Se on 57 % enemmän kuin aiemmin. 
 
Kiitos, että välität. Vastausten perusteella tiedämme, mitä pitää vielä harjoitella ja mitä vahvistaa. 

”Minua ihan naurattaa. Ai ai sentään. Hoitajille ruusuja!” 

Palaute tosiaan on lahja. Sydämellinen kiitos! 

Virpi Holmqvist,
Attendo Suomen toimitusjohtaja

Virpi Holmqvist web.jpg

Lue myös:
Inhimillisiä kohtaamisia
Keskustelu sitouttaa ihmiset uuteen kulttuuriin
Parempaa perehdytystä
ASKO-valmennus valmentaa työntekijöitä asiakaskokemuksen saralla
Miten takaamme hyvän hoivan? Yhteistyöllä, fiksuilla ratkaisuilla ja ihmistä kuunnellen