Pidetään yhdessä huolta Attendo-kodeissa asuvien turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Ethän tule vierailulle, jos sinulla tai perheenjäsenelläsi on todettu altistuminen tai koronavirustartunta, tai vähäisiäkään flunssan oireita. Pidäthän maskia vierailun ajan ja noudatathan hyvää käsihygieniaa.

Muutosblogi: Eettiset ohjeet ohjaavat jokaisen attendolaisen työtä 26.9.2022

Attendon olemassaolon tarkoitus on olla vahvistamassa ihmistä. Meidän alallamme laki, toimiluvat ja monenlainen sääntely leimaavat arkea. Viime aikoina sitä on leimannut myös ikäihmisten ympärivuorokautista asumista koskeva mitoituskeskustelu, joka meille ikävä kyllä desimaaleista väittelyksi kärjistyessään viestii siitä, miten kaukana päättäjät usein ovat asiakkaidemme ja työntekijöidemme arjesta. Mitoitus on monesta syystä hyvä asia, mutta se ei tämän kokoista, koko maanosaa koskevaa osaajapulaa ratkaise.

Otimme elokuussa käyttöön päivitetyt eettiset ohjeet. Minua hiukan jännitti tuoda koko suurelle, yli 15 000 attendolaisen joukkueelle jälleen uutta omaksuttavaa. Muutosmatkaamme on taivallettu nyt parin vuoden ajan, mikä on tarkoittanut kaikille jo mm. 100 % vastuun, 5K (kuuntele, kehu, kiitä, kannusta ja korjaa) palautesäännön ja hyvän kohtaamisen merkityksen omaksumista. Suunnittelimme lanseerausta pitkään, pilotoimme ja loimme konkreettisia työkaluja, kuten keskustelukartan, jonka äärelle attendolaiset syksyn mittaan kokoontuvat keskustelemaan eettisistä ohjeista ja muutosmatkamme teemoista.  Toteutimme myös kulttuurin kivijalkaamme esittävän piirroskuvan, joka kulkee jatkossa muutosmatkakuvamme rinnalla. Halusimme lisätä ymmärrystä siitä, että seuraavat neljä asiaa ovat kaiken tekemisemme perusta: olemassaolomme tarkoitus, arvomme, sidosryhmälupauksemme ja eettiset periaatteemme. 

attendo-kulttuurin-kivijalka-logolla.png

Kuva: Attendon kulttuurin kivijalka -piirroskuva. Lataa tarkempi kuva täältä.

Turhaan jännitin. Eettiset ohjeet ovat sosiaali- ja terveysalan ihmisille tuttuakin tutumpaa kauraa. Monia heidän työtään linjaavia asioita määrätään laissa ja säädöksissä, saati toimiluvissa, joita meiltä yksityisiltä alan toimijoilta edellytetään. Eettiset ohjeemme on otettu todella hyvin vastaan. Lanseerauspäivänä sain soiton Kainuusta. Hoivakotimme johtaja halusi tarkistaa pari asiaa ohjeisiin liittyen, ja olipa hänellä yksi täydennysehdotuskin. Kiitin lämpimästi palautteesta ja vastasin kysymyksiin. Seuraavana päivänä sain viestin toisaalta: nämä ovat todella hyvät! Kolmantena vierailin kolmessa hoivakodissamme, ja jokaisessa kuulin, miten hyvä asia eettisten ohjeiden käyttöönotto on. ”Näiden pohjalta kävimme jo tiimipalaverissa hyvää keskustelua. Tuntuu, että näihin on hyvä nojata, kun päätöksenteko jossain asiassa on vaikeaa.” 

Eettiset ohjeet ovat siis jo alkaneet elää arjessamme. Se tekee minut tavattoman iloiseksi. Meillä eettiset ohjeet toimivat päätöksenteon tukena jo nyt. Sellaiseksi ne on tarkoitettukin. Tärkeintä on, että eettisten ohjeidemme vastaanotto kertoo siitä, ettei vastuullisuus ole meillä paperinmakuinen, vain ”raportointijuttu”. Vaikka toki vastuullisuudesta raportoiminenkin on tärkeää, jotta tiedämme, miten tavoitteissamme etenemme. Ja tietenkin, jotta pörssiyhtiönä täytämme yhden velvoitteemme. 

Meillä Attendolla kaikki ihmiset ovat tasavertaisia. Me kohtaamme toisemme lämpimästi ja kunnioittavasti. Meillä asuvat ihmiset ovat niitä, jotka eivät median palstoilla ja kansalaisten arjessa juuri näy. Meillä taas on etuoikeus kohdata heitä päivittäin – ja tehdä heidän elämäänsä näkyväksi: arvokkaaksi ihmiseksi, eikä vain poliittisen mitoituskeskustelun kohteeksi. 

Susanna Paloheimo,
asiakaskokemus-, vastuullisuus- ja viestintäjohtaja

 

Kuuntele myös Johdon agendalla -podcast-jakso, jossa Attendon Susanna Paloheimo keskustelee yhdessä Riikka Tannerin johdolla yrityksen vastuullisuudesta, sen viestimisestä ja johtamisesta.

Muutosblogin muut tekstit:
Osa 1: Virpi Holmqvist: Muutosmatkalla kohti unelmaamme

Osa 2: Susanna Paloheimo: Matka luottamuksen ansaitsemiseksi on pitkä

Osa 3: Minna Linna: Yksi kohtaaminen kerrallaan 

Osa 4: Terhi Lindgren: Kun tulen tietoiseksi, tulen vastuulliseksi 

Osa 5: Susanna Paloheimo: Miltä palaute tuntuu?

Osa 6: Minna Linna: Arkea uuden attendolaisen silmin

Osa 7: Susanna Paloheimo: Parempia kohtaamisia 

Osa 8: Susanna Paloheimo: Vaikuta enemmän siihen, mihin voit

Osa 9: Virpi Holmqvist: Näin muutosmatkamme etenee

Osa 10: Minna Linna: Pelko, rohkeus ja rakkaus — työpaikalla

Osa 11: Virpi Holmqvist: Yksi kohtaaminen kerrallaan kohti parempaa mainetta

Osa 12: Susanna Paloheimo: Kammataan hiuksia ja kosketetaan ohimennen

Osa 13: Ulla Mether: Attendon ASKO- ja Taru-valmennusten rajuus selvisi minulle kokemuksen kautta

Osa 14: Virpi Holmqvist: Inhimilliset kohtaamiset ovat kaiken a&o