Hyppää sisältöön

Muutosblogi: Inhimilliset kohtaamiset ovat kaiken a&o

15.8.2022
Ruuhkaa päivystyksissä, väittelyä ja syyllisten etsimistä median palstoilla. Syy ruuhkien taustalla on selvä: koko palveluketju on kriisiytynyt. Yksi syistä on hoitajamitoitus, joka koskee vanhusten ympärivuorokautisia hoivakoteja.

Jaa

Ruuhkaa päivystyksissä, väittelyä ja syyllisten etsimistä median palstoilla. Syy ruuhkien taustalla on selvä: koko palveluketju on kriisiytynyt. Yksi syistä on hoitajamitoitus, joka koskee vanhusten ympärivuorokautisia hoivakoteja.

Olen iloinen, että vihdoinkin keskustellaan konkreettisista ratkaisuehdotuksista sekä mitoituksen että hoitajapulan ratkaisemiseksiSelvää on, että tätä hyvin vaikeaa yhtälöä ei kukaan ratkaise yksin, eivätkä ratkaisut ole yksinkertaisia. Ne ovat kuitenkin olemassa, kunhan tahtoa ja halua yhteistyöhön löytyy.

Monet sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat edelleen tuotantolähtöisesti eli prosesseja ja niiden sujuvuutta korostaen. Palveluiden sujuvuus ihmisen näkökulmalta ei aina tule huomioiduksi, vaikka ihmisten peruspalveluista onkin kysymys. Me Attendolla aloitimme hoivakriisin jälkimainingeissa välttämättömän kulttuurinmuutoksen kaksi vuotta sitten. Ymmärsimme, että meidän on onnistuttava kääntämään katseemme meistä heidän – eli työntekijöiden ja asiakkaiden – näkökulmalle. Tässä onnistuaksemme aloimme puhua kohtaamisten merkityksestä Attendon toiminnan sydämessä. Uskoimme, että yksi yksittäinen kohtaaminen ja teko kerrallaan meidän olisi mahdollista sopeutua ympäröivän yhteiskunnan meiltä odottamiin muutoksiin. 

Olemme käyttäneet tuhansia tunteja sitouttaviin keskusteluihin, oivalluttaviin valmennuksiin ja toimintamalliemme parantamiseen. Kaikessa tekemisessämme olemme pitäneet kirkkaana tärkeimmän: tehtävämme on vahvistaa ihmistä, on hän sitten työntekijä, asukas tai tämän läheinen. Lakikielessä puhutaan asukkaan arvokkaasta elämästä, toimintakyvyn arvioinnista tai itsemääräämisoikeudesta. Me sanoitamme tämän kaiken yhteen lauseeseen: jokaisella on oikeus elää omannäköistään, täyttä elämää. 

Muutosmatkamme on koskettanut esimerkiksi sadan prosentin vastuun kantamista, kissan pöydälle nostamista, puuttumisen ja välittämisen yhteyttä, hyvän kohtaamisen reseptiä ja palautteen antamisen ja saamisen taitoja. Matkamme on vielä kesken, mutta olemme jo pitkällä verrattuna kahden vuoden takaiseen. 

Uskon, että monet muutkin suomalaiset sote-organisaatiot ovat samanlaisen kulttuurinmuutoksen edessä, sillä hoitajapulassa on mitoituksen, palkan, saatavuuden ja koulutuspaikkojen lisäksi kyse myös avoimesta vuorovaikutuksesta, paremmista johtamispalveluista, hyvästä duunifiiliksestä ja mikä tärkeintä, kuulluksi tulemisen tunteesta. Kaksi tuoretta uratarinaa Attendo-kotien johtajista kiteyttävät tämän mainiosti.

Me Attendolla uskomme, että hoitajamitoituksen ratkaisut ovat olemassa. Koostimme ne keväällä osoitteeseen attendo.fi/nollaseiska. Mielestäni yksi tärkeimmistä olisi yhdessä kaikkien alan toimijoiden kesken tuoda esiin myös kaikkea sitä arkista hyvää ja merkityksellisyyttä, jota tämä ala tarjoaaEhkäpä tahtoa hoivan palveluketjun haasteiden ratkaisemiseen löytyy piankin? Sitä odotellessa voit tutustua muutosmatkamme etenemiseen esimerkiksi lukemalla tämän kirjoituksen muutosmatkamme valmennusten herättämistä ajatuksista. 

Mielelläni kuulen, millaisia ajatuksia sinussa herää!

 

Virpi Holmqvist

Attendo Suomen toimitusjohtaja


Muutosblogin muut tekstit:

Osa 1: Virpi Holmqvist: Muutosmatkalla kohti unelmaamme

Osa 2: Susanna Paloheimo: Matka luottamuksen ansaitsemiseksi on pitkä

Osa 3: Minna Linna: Yksi kohtaaminen kerrallaan 

Osa 4: Terhi Lindgren: Kun tulen tietoiseksi, tulen vastuulliseksi 

Osa 5: Susanna Paloheimo: Miltä palaute tuntuu?

Osa 6: Minna Linna: Arkea uuden attendolaisen silmin

Osa 7: Susanna Paloheimo: Parempia kohtaamisia 

Osa 8: Susanna Paloheimo: Vaikuta enemmän siihen, mihin voit

Osa 9: Virpi Holmqvist: Näin muutosmatkamme etenee

Osa 10: Minna Linna: Pelko, rohkeus ja rakkaus - työpaikalla

Osa 11: Virpi Holmqvist: Yksi kohtaaminen kerrallaan kohti parempaa mainetta

Osa 12: Susanna Paloheimo: Kammataan hiuksia ja kosketetaan ohimennen

Osa 13: Ulla Mether: Attendon ASKO- ja Taru-valmennusten rajuus selvisi minulle kokemuksen kautta